www.nyreception.se Tips för dig som planerar ny reception! |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
HEM | ||||||||||
Vård - reception & väntrum - sysselsättning | Annons | |||||||||
Här får du tips om sysselsättning för dina kunder under väntetiden. Ingen patient vill vänta eftersom de känner att väntetiden kan användas till annat. Om väntan är längre än besökaren tycker är acceptabelt blir hon/han missnöjd och irriterad. I värsta fall går detta ut över omgivningen och det kommande mötet kan påverkas negativt av detta. I de fall patienten får vänta på att bli mottagen, måste någon form av sysselsättning finnas tillgänglig. Litteratur. Tidningar och broschyrer bör finnas tillgängliga. Då besökaren känner att hon/han använt tiden till att informera sig eller lära sig något nytt har väntetiden kanske till och med tillfört nytta. Musik. I många vårdsammanhang handlar det om att få patienterna lugna. Fågelkvitter eller hav som brusar är lugnande och behagligt. Det finns också lugn hotellmusik, men som kan uppfattas som glättig i vårdsammanhang. LCD-konst. Det finns lugna och harmoniska filmer som visar ett vackert neutralt motiv under en längre tidsperiod. De visar vågor som slår, moln som passerar och träd som vajar i vinden. Att titta på dessa filmer ger en harmonisk och meditativ känsla. Dessa filmer passar även bra som ersättning för konstverk, då motiven kan varieras beroende på vilken film som väljs. Se Still Panoramas hemsida! Akvarie. Akvarie med vackra fiskar ger inredningen liv och färg. Var dock medveten om att det krävs kunskap och engagemang för att fiskarna skall må bra. Kaffeautomat. Svensken är en av de största kaffedrickarna och tar gärna en kopp när tillfälle ges. Godis- och fruktautomat eller fruktskål. Är väntan lång och oviss, kan det vara frustrerande att sitta med tom mage. Sitter patienten dessutom i kö och inte vågar lämna lokalen för att köplatsen kan missas, är det än värre. En godis och fruktautomat ger besökaren möjlighet till att höja både blodsockerhalt och humör. Undvik reklam-filmer. Att vara ”fast” i ett väntrum och inte kunna värja sig från reklam som pockar på uppmärksamhet uppfattas negativt och påträngande. Reklambudskapet bör då hellre ges ut i broschyrform, där besökaren själv kan bestämma om hon/han vill informera sig. Undvik att ha TV:n rullande. Budskapen som levereras har inte företaget kontroll över. Det kan uppfattas på en mängd olika sätt och ger inte besökaren någon uppladdning inför kommande besök. Det bidrar inte till klinikens image och är mest ett störande inslag.
|
||||||||||
En tidning gör väntetiden kort |
||||||||||
LCD-konst | ||||||||||
Leksaker för barnen | ||||||||||
Kaffe - en stunds avkoppling |
||||||||||
En frukt höjer humöret! |
||||||||||
© 2007 Kaise Design AB. All Rights Reserved. | ||||||||||
Annons | ||||||||||